Vang Bamar 200 –
Vang Kicker met Mechanische Veer
De Bamar mechanische kicker heeft een interne roestvrijstalen veer die de giek effectief opheft. Hij is vervaardigd uit geanodiseerd aluminium en beschikt over speciale aansluitklemmen die katrollen integreren, waardoor een compact lijn-tackle-systeem ontstaat. U kunt de lijn vanuit de cockpit bedienen of vastzetten aan de kicker met behulp van de extra tackle. De veer maakt het eenvoudig om de duwkracht aan te passen door simpelweg de bovenste buis of aansluiting te draaien. Deze kicker is beschikbaar in vijf modellen, ontworpen voor boten van 30 tot 62 voet. U kunt de lengte tijdens installatie aanpassen aan uw specifieke behoeften.
Deze kicker is verkrijgbaar in geanodiseerd aluminiumlegering in zilver of zwart en bestaat uit twee telescopische buizen. Deze buizen zijn voorzien van gespecialiseerde aansluitklemmen met geïntegreerde katrollen, waardoor een compact lijn-tackle-systeem mogelijk is. De lijn kan worden geleid naar de cockpit of worden vastgezet aan de kicker zelf met een extra tackle en schoot. Het geïntegreerde veermechanisme stelt u in staat om de duwkracht van de kicker precies aan te passen door de bovenste buis of aansluiting te draaien.
Hoe de Kickerstrap of Vang te Gebruiken
Bij het zeilen is een van de belangrijkste hulpmiddelen voor het trimmen van het grootzeil de vang, ook wel bekend als de kickerstrap. In zeiltermen wordt een lijn- en katrollensysteem vaak aangeduid als een kicker of kickerstrap, terwijl een stang- of hydraulisch systeem een vang wordt genoemd. Deze termen worden echter vaak door elkaar gebruikt, zelfs onder bemanningsleden op dezelfde boot.
Om het doel van de vang te begrijpen, moeten we eerst kijken naar hoe we het grootzeil afstellen. De meest voorkomende trimopties voor zeilers zijn de grootzeilval en de travelers. Beiden passen de aanvalshoek aan, maar de grootzeilval verandert ook de vorm van het zeil. Het verslappen van de grootzeilval laat de giek uitsteken, verandert de aanvalshoek en zorgt ervoor dat deze omhoog komt, wat draai in de lip veroorzaakt.
Wanneer we van de wind af zeilen (wat betekent dieper dan een dwarskoers), willen we mogelijk de grootzeilval verslappen om het zeil effectiever aan de wind voor te stellen. Als we dit echter doen zonder enige vang toe te passen, zal de giek stijgen, wat leidt tot overmatige draai in het zeil en het vermogen ervan vermindert.
Om dit te voorkomen, moeten we er bij het verslappen van de grootzeilval voor zorgen dat de vang strak is. Dit houdt de giek naar beneden en behoudt de lipspanning terwijl de giek wordt verslapt.
Het is belangrijk op te merken dat als de vang te strak staat, vooral na het zeilen tegen de wind in, u deze moet aanpassen wanneer u wegdraait om overbelasting te voorkomen. De lasten kunnen aanzienlijk zijn, en faalt u in het controleren en aanpassen, dan kunnen er breuken optreden.
Bovendien kan het moeilijk zijn om de vang los te laten als deze veel spanning heeft, terwijl deze door een jammer of klem loopt. Als de vang onder belasting op een jammer staat, moet u eerst de belasting naar de lier overbrengen met een lierhendel.
Aangezien de belangrijkste reden om de vang los te laten, is om snel het grootzeil te ontkrachten, is het raadzaam om het gewicht van de vang op een lier te houden met de jammer open wanneer u op een ruime koers of dieper vaart. Veel schippers positioneren een bemanningslid dicht bij de vang onder deze omstandigheden, vaak aangeduid als ‘vangwacht’. Dit zorgt voor een snelle ontgrendeling van de vang in geval van een broach of als de stuurman te ver tegen de wind in draait terwijl de yacht te veel zeiloppervlak voor die koers heeft.
Wanneer u tegen de wind in zeilt, moet de vang met de hand worden aangespannen. Als de boot racet en het dicht bij overbelasting komt, moet de vang opnieuw op een lier worden gehouden, met een bemanningslid dat klaarstaat om deze indien nodig los te laten.
Het aanpassen van de vang of het spannen van een verstelbare achterstag heeft significante invloed op de handling en snelheid van de yacht, waardoor het zeilplan effectief wordt ontkracht, vooral het grootzeil.
Bij het aanpassen van de hoogte van de giek, zoals tijdens het rifmaken, is het verslappen van de vang een cruciaal onderdeel van het proces. Dit niet doen zal uw vermogen om het grootzeil te ontkrachten tijdens het rifmaken belemmeren en ervoor zorgen dat de giek omhoog komt, wat van nature zou gebeuren naarmate de riflijn wordt aangespannen.
Specificaties:
- Touw Diameter: 8 mm
- Aanbevolen Bootgrootte – Max: 44 voet
- Aanbevolen Bootgrootte – Min: 35 voet
- Maximale Lengte: 2000 mm
- Aankoopverhouding: 4:1
- Veerkracht: 1760 N
- Pinnendiameter: 12 mm
- Slag: 250 mm
- Lengte A: 2000 mm
- Peso: 6000 g