Vang Bamar 300 –
Vang Kicker met mechanische veer
De Vang Kicker is uitgerust met een interne staalveer die de giek effectief omhoog tilt. Hij is beschikbaar in vijf modellen en is geschikt voor boten van 30 tot 62 voet lang.
Bij de installatie kunt u de lengte van de kicker aanpassen aan uw specifieke behoeften aan boord.
De kicker is gemaakt van zilver of zwart geanodiseerd aluminiumlegering en bestaat uit twee telescopische buizen. Deze buizen hebben speciale verbindingspunten met geïntegreerde katrollen, wat een compacte takel mogelijk maakt. De lijn kan naar het cockpit worden geleid of worden vastgezet aan de kicker zelf met een extra takel en een klamp.
Het geïntegreerde veersysteem maakt een precieze aanpassing van de kracht van de kicker mogelijk door eenvoudig de bovenste buis of het terminal te draaien.
Hoe de Kicking Strap of Vang te gebruiken
Bij het zeilen is een van de belangrijkste controlemechanismen voor het trimmen van het grootzeil de vang of kicking strap (kicker).
In de zeilterminologie verwijzen we vaak naar een lijn/katrolgebaseerd systeem als een kicker of kicking strap, terwijl een stang of hydraulisch systeem een vang wordt genoemd. Deze termen worden echter vaak door elkaar gebruikt, zelfs onder bemanningsleden van hetzelfde schip.
Om het doel van de vang te begrijpen, moeten we eerst bekijken hoe we het grootzeil afstellen. De meest voorkomende trimopties die door zeilers worden gebruikt, zijn de grootzeilval en de traveler. Beide passen de hoek van aanval aan, maar de grootzeilval verandert ook de vorm van het zeil. Het ontspannen van de grootzeilval laat de giek naar buiten komen (de hoek van aanval veranderen) en zorgt ervoor dat deze omhoog komt, waardoor er twist aan de achterkant ontstaat.
Bij het zeilen ‘af de wind’ (wat betekent dieper dan een halve wind) willen we de grootzeilval misschien ontspannen om het zeil effectiever aan de wind te presenteren. Maar als we dit doen zonder enige vang toe te passen, zal de giek omhoog komen, wat zal leiden tot overmatige twist in het zeil en het verzwakken.
Om dit te voorkomen, moeten we ervoor zorgen dat de vang goed strak blijft terwijl we de grootzeilval ontspannen. Deze actie houdt de giek naar beneden en behoudt de spanning aan de achterkant terwijl de giek wordt losgelaten.
Het is belangrijk op te merken dat als de vang te strak is, vooral na het varen tegen de wind, u deze naar behoefte moet aanpassen wanneer u wegdraait om overrekking te voorkomen. De belasting die hiermee gepaard gaat, kan aanzienlijk zijn, en als u niet bijstelt, kan dit leiden tot breuken.
Bovendien kan het uitdagend zijn om de vang los te laten wanneer deze onder spanning staat, terwijl deze door een klemm of ontgrendeling loopt. Als de vang onder belasting op een klemm staat, moet u eerst de belasting naar de lier overbrengen met behulp van een lierhandle.
Aangezien de belangrijkste reden om de vang los te laten is om het grootzeil snel te ontlasten, is het raadzaam om het gewicht van de vang op een lier te houden met de klemm open tijdens het zeilen op een koers of dieper. Veel kapiteins positioneren een bemanningslid in dergelijke omstandigheden in de buurt van de vang, vaak aangeduid als ‘vangwacht’. Dit maakt een snelle ontgrendeling van de vang mogelijk in het geval van een overval of als het roer te ver tegen de wind draait terwijl de yacht te veel zeiloppervlak heeft voor die koers.
Bij het zeilen tegen de wind moet de vang met de hand worden aangespannen. Als het schip tegen de wind racet en bijna in een overweldigende situatie verkeert, moet de vang opnieuw op een lier worden gehouden, met een bemanningslid dat bereit is deze bij behoefte te lossen.
Het afstellen van de vang of het aanspannen van een verstelbaar achterstag heeft aanzienlijke invloed op het handelen en de snelheid van de yacht, en helpt effectief om het zeilplan, in het bijzonder het grootzeil, te ontlasten.
Bij het aanpassen van de hoogte van de giek, zoals tijdens het reven, is het ontspannen van de vang een cruciaal onderdeel van het proces. Het negeren hiervan belemmert uw vermogen om het grootzeil te ontlasten tijdens het reven en voorkomt dat de giek omhoog komt, wat het normaal zou doen wanneer de reeflijn wordt aangespannen.